If tarjoaa asiakkailleen innovatiivisia etälääketieteen palveluja – Kokeilussa mukana Tampereen, Jyväskylän, Kuopion ja Oulun seudut

Digilääkäripalveluistaan tunnettu MeeDoc aloitti joulukuussa yhteistyön vakuutusyhtiö Ifin kanssa. Suomalainen startup-yritys tarjoaa 11 000 Ifin asiakkaalle etälääkäripalveluitaan veloituksetta. Kokeilu on lähtenyt hyvin käyntiin, sillä suomalaiset ovat entistä valmiimpia käyttämään digitaalisia terveyspalveluita.

Vahinkovakuutusyhtiön pilottihankkeeseen on kutsuttu noin 11 000 sairaskulu- ja tapaturmavakuutettua Ifin asiakasta Tampereelta, Jyväskylästä, Kuopiosta ja Oulusta sekä niiden kehyskunnista. Valitut henkilöt saavat käyttää MeeDocin yleislääkäripalvelua toistaiseksi veloituksetta. Tavallisesti lääkärikonsultaatio maksaa 34 euroa.

MeeDoc on suomalainen startup-yritys, joka tarjoaa yleislääkärinpalveluita hyödyntäen etäyhteyttä. Palvelu toimii viesti-, kuva- ja videoyhteyden avulla ympäri vuorokauden, ja sen kautta saa tarvittaessa reseptin lähiapteekkiin.

”Etävastaanotto on äärimmäisen vaivaton tapa hakeutua lääkärille. Yhdessä vakuutusyhtiö Ifin kanssa haluamme lisätä tietoisuutta etälääkärin mahdollisuuksista ja tehdä palvelun käytön entistäkin helpommaksi”, kertoo MeeDocin liiketoiminnan kehittämisestä vastaava Minna Niemelä.

Palvelu on saanut hyvän vastaanoton erityisesti Tampereella ja Oulussa. Lääkärin neuvoja on kaivattu muun muassa uniongelmiin, vesirokkoon, silmätulehduksiin ja hengitystieinfektioihin.

”Me Ifillä haluamme tarjota asiakkaillemme täysin uudenlaisia palveluja ja saada kokemuksia digitaalisista sairaudenhoitopalveluista, joille ensimmäisten tulosten perusteella näyttää olevan mukavasti kysyntää”
, sanoo Ifin kehityspäällikkö Hanna Louanto.

Suomalaiset valmiita etävastaanottoon

MeeDocin teettämän tutkimuksen* mukaan suomalaiset ovat entistä valmiimpia käyttämään digitaalisia terveys- palveluita: jopa 40 prosenttia suomalaisista suostuisi siihen, että lääkäri diagnosoi heidät etänä. Etälääkäri koettiin mieluisaksi vaihtoehdoksi erityisesti matkustaessa ja silloin, kun kyseessä on pieni vaiva, johon kaivataan nopeaa vastausta.

Tutkimustiedon** valossa jopa 74 prosenttia lääkärikäynneistä voitaisiin hoitaa perinteisen vastaanoton sijaan etänä. MeeDocin laskelmien mukaan etävastaanotot säästäisivät jopa 50 prosenttia perusterveydenhuollon kustannuksista.

MeeDoc lanseerasi palvelunsa joulukuussa 2015 Ruotsissa. Myös tämä toteutettiin yhteistyössä Ifin kanssa.

* Tutkimuksen toteutti tutkimuskeskus Cint. Siihen vastasi reilu tuhat 18–70-vuotiasta miestä ja naista ympäri Suomea.

** Oulun yliopiston väitöstutkimus: Lääkärin etävastaanotto perusterveydenhuollossa: satunnaistettu, kontrolloitu tutkimus videoneuvottelulaitteiston avulla toteutetusta etävastaanottokokeilusta / Timonen, Olavi (2004)

Lisätiedot medialle:

Minna Niemelä