Nytt helsetilbud lanseres i Norge for raskere behandling

Nå trenger du ikke lenger reise eller ta fri fra jobben for konsultasjon av fastlegen din. Fra 20. april lanseres MeeDoc i Norge, en ny telemedisinsk tjeneste som tilbyr medisinsk rådgivning og behandling via nett og mobil. Helseforsikringskundene til If er de første som kan nyte godt av tjenesten.

Allerede i 2004 konkluderte en studie med at opptil 75 prosent av alle konsultasjoner hos fastlegen kan behandles online. Plager som hudutslett og øyeinfeksjoner kan enkelt diagnostiseres ved hjelp av MeeDocs video- eller meldingsfunksjon, og dermed spare pasienten for ventetid hos fastlegen, og samtidig sørge for bedre kapasitet i helsevesenet. Tjenesten fungerer ved at norske autoriserte leger søker om å bli en del av nettløsningen. Deretter kan pasienter laste ned appen og få medisinsk rådgivning og behandling via meldingstjenester eller videosamtaler – på nett eller mobil.

– Dette er en ny og effektiv måte å behandle pasienter på. Flere leger vedkjenner at teknologi kan forbedre helsevesenet, ved at pasienten får bedre kontroll over når og hvor de vil ha time. Vi skal ikke erstatte fastlegen, legevakten eller hjemmehelsetjenesten. Vi vil gjøre det enklere og billigere å komme i kontakt med legen – når og hvor det passer deg best, sier Mikko Kiiskilä, administrerende direktør og grunnlegger av MeeDoc AS.

Kortere ventetid

Thorleif Janssen er spesialist i allmennmedisin og var blant de første norske legene som registrerte seg. Han tror tjenesten kan være et hjelpemiddel, slik at han kan bruke mer tid på de som trenger det mest.

– Gjennom mange års praksis har jeg alltid vært interessert i å finne løsninger som kan være arbeidsbesparende, bedre arbeidsflyten og gi kortere ventetid. Telemedisin er en teknologi som jeg tror vil påvirke helsetjenesten i stor grad i framtiden, og jeg synes det er veldig spennende å få være med på dette, sier Jansen.

Målet med MeeDoc er å forbedre hele behandlingsprosessen. Tjenesten lover en responstid på maksimum én time i ukedagene, to timer i helgene.

– Når det kommer inn en henvendelse via MeeDoc, så svarer den av de påloggede legene som har kapasitet til å svare. For pasientens del betyr det at man raskt vil få den behandlingen og rådene man trenger, uten å måtte reise til legekontoret. Det kan faktisk ikke gjøres enklere, sier Jansen.

Samarbeid med If

For å ligge i forkant av den teknologiske utviklingen har If forsikring allerede inngått et samarbeid med legetjenesten, som betyr gratis konsultasjon for 75.000 norske kunder. Ifølge NHO koster én dags sykefravær 2900 kroner. If sørger nå for at du slipper å bruke tid på å gå til fastlegen midt i arbeidstiden. En naturlig følge av dette er du kan komme enda hurtigere tilbake i arbeid.

– Dette vil gjøre det enda enklere å bruke helseforsikringen. Du kan nå besøke legen digitalt, fra arbeidsplassen eller hjemmet ditt. En naturlig følge av dette er du kan komme enda hurtigere tilbake i arbeid, sier Ivar Martinsen, konserndirektør i If forsikring.

For If var det avgjørende at den enkelte arbeidstaker kan bruke mindre tid på legebesøk og komme raskere tilbake i jobb. I tillegg mener de at MeeDoc er med på å gjøre prosessen enklest mulig.

– Vi tilbyr flere høyteknologiske løsninger til våre kunder. Det å gå rundt med fastlegen i lomma er noe av det mest kundevennlige vi kan tilby på denne fronten, fortsetter han.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Laura Knarvik, public relations
laura@meedoc.com